Förebygg Low Speed Pre-Ignition (LSPI) med microflex® 978

microflex® 978 förbränningskammarrengöring: Så undviker du effektivt Low-Speed Pre-Ignition (LSPI)

Den första tillsatsen mot Low-Speed Pre-Ignition (LSPI)

Passar alla bensinmotorer med direktinsprutning

microflex® 978 förbränningskammarrengöring

Vad innebär Low-Speed Pre-Ignition och hur uppstår det i förbränningskammaren?

I Low-Speed Pre-Ignition (LSPI) (låghastighetständning) i bensinmotorer med direktinsprutning tänds bränsle-luftblandningen utan att utlösas av tändstiftet. Denna oplanerade förbränning orsakar extrema tryck i motorn och kan, beroende på design, orsaka allvarliga skador eller till och med helt förstöra motorn första gången den inträffar. I grund och botten har låghastighetsförantändning två orsaker:

  • Bränsle eller oljedroppar
  • Glödande partiklar
 

Innehåll

  • Orsak > Bränsleoljedroppar
  • Orsak > Glödande partiklar
  • Orsak > Inkonsekventa körprofiler, bränslen och motoroljor
  • Resultat > Low-Speed Pre-Ignition (LSPI)
  • Video > Förebygg LSPI med microflex® 978 förbränningskammarrengöring
  • Problem > Ökad risk för skador i nya generationens bensinmotorer
  • Problem > Förebygg effektivt Low-Speed Pre-Ignition (LSPI) i förbränningskammaren
  • Jämförelse före & efter > Rengöring av kolvhuvudet

Expert Guidebook Low-Speed Pre-Ignition (LSPI)

Lär känna orsaker och typiska symptom på Low-Speed Pre-Ignition (LSPI) och hur du förebygger motorskador!

Oljedroppar

Bränsleoljedroppar

Som ett resultat av att bränsle sprutas in i cylindern täcks cylinderväggen, som är smord med olja, med bränsle. Detta skapar en blandning av olja och bränsle som droppar och som kan släppas ut under kompressionsfasen. Denna bränsleoljeblandning har högre brännbarhet än ren bensin.

Vid högre tryck och ökande temperaturer kan dessa droppar självantändas, vilket i slutändan kan utlösa låghastighetsförantändning av hela bränsle-luftblandningen i förbränningskammaren.

 
partikel

Glödande partiklar

Förutom den gasformiga bränsle-luftblandningen kan förbränningskammaren också innehålla partiklar eller avlagringar av fasta ämnen. Dessa kan lossna till följd av vibrationer eller bränsleinsprutning. De fritt rörliga partiklarna absorberar värme i förbränningskammaren och kan inte sprida denna värme via väggarna eller komponenterna.

Om temperaturen är tillräckligt hög kan dessa glödande partiklar också orsaka för tidig injektion.

 
Körstil

Inkonsekventa körprofiler, bränslen och motoroljor

I moderna bensinmotorer är det nästan omöjligt att förhindra avlagringar eller partiklar i förbränningskammaren.

Anledningarna till detta inkluderar mycket olika körprofiler av förarna och mycket inkonsekventa sammansättningar av bränslen och motoroljor.

 
LSPI

Low-Speed Pre-Ignition (LSPI)

Som ett resultat kan dessa påverkande faktorer leda till sotig förbränning eller oljeförorening i förbränningskammaren. Sot- eller oljepartiklarna ackumuleras på väggarna eller komponenterna, såsom kolvar eller injektorer. Vibrationer eller bränsleinsprutning kan lossa dessa partiklar och få dem att bli glödheta.

Om partiklarna är tillräckligt stora för att de inte släcks i god tid kan de orsaka för tidig antändning av bränsle-luftblandningen - med de beskrivna konsekvenserna.

 

Förebygg LSPI med microflex® 978 förbränningskammarrengöring

 

Ökad risk för skador i nya generationens bensinmotorer

Särskilda egenskaper hos moderna direktinsprutningsmotorer

  • Mindre motorstorlekar
  • Tunga laster
  • Högt medeltryck
  • Låga motorvarvtal

Alla dessa faktorer ökar risken för skador på bensinmotorer i moderna fordonsgenerationer. Denna risk kan minskas avsevärt genom att använda microflex® 978 förbränningskammare.

 

Förebygg effektivt Low-Speed Pre-Ignition (LSPI) i förbränningskammaren

978 microflex

978 förbränningskammarrengöring

  • minskar avlagringar på kolvhuvudet,
  • på injektorn och i förbränningskammaren,
  • minskar skadlig förantändning,
  • använder inga metallingredienser,
  • är lämplig för alla bensinmotorer (etanol).

Förare kan helt enkelt lägga tillsatsen i fordonstanken. Följande fyllningsintervall ska följas:

  • <10 000 km / år: microflex® 978 var tredje månad
  • > 10 000 km / år: microflex® 978 var 6: e månad
 

Jämförelse före & efter: Rengöring av kolvhuvudet

 

Expert Guidebook Low-Speed Pre-Ignition (LSPI)

Lär känna orsaker och typiska symptom på Low-Speed Pre-Ignition (LSPI) och hur du förebygger motorskador!

 

Förantändning: Varför trycket på designteknik ökar

LSPI Whitepaper

Ta reda på hur direktinsprutning, turboladdning och nedskärning ökar risken för för tidig antändning av bränsleblandningen i bensinmotorer.

Ladda ner