Mechanic under a lifted car using a cup gun with hose and probe to clean a diesel particulate filter

DPF-rengöring istället för att byta ut!

Bevisad effektivitet och säkerhet

Inget dyrt avlägsnande av partikelfiltret

Dieselpartikelfilter helt funktionellt igen på mycket kort tid

Mer än 1 miljon gånger testat framgångsrikt

Patenterad DPF-rengöringsteknik

Ett överbelastat partikelfilter är dyrt.

Dieselpartikelfiltret (DPF), även känt som sotpartikelfilter eller helt enkelt partikelfilter, har till uppgift att filtrera hälsofarliga partiklar ur avgassystemet. Dessutom brinner partikelfiltret sotet som har samlats på filterfickorna. Denna sotavbränning beror på respektive driftsförhållanden, de olika körcyklerna och biltillverkarens individuella motorkoncept. För att uppfylla utsläppsnormerna används dieselpartikelfiltret (DPF) - som namnet antyder - på fordon med en dieselmotor.

Det kostnadseffektiva alternativet till att byta ut partikelfiltret

Om partikelfiltret är igensatt med partiklar kan det dock snabbt bli mycket dyrt: Kunder måste gräva djupt i fickorna för att byta ut ett dieselpartikelfilter .. Ett nytt dieselpartikelfilter (DPF) kostar mellan 1 000 och 6 000 euro. Dessutom måste ett längre verkstadsbesök av bilen och ett avgiftsbelagt ersättningsfordon planeras. Däremot är rengöring av partikelfiltret med TUNAP-lösningen ett extremt kostnadseffektivt och billigt alternativ.

TUNAP-lösningen: Rengör istället för att byta ut

  • Ger nöjda kunder
  • DPF är snabbt tillbaka på jobbet
  • DPF-rengöring kräver inte dyr demontering
  • Vår lösning är tekniskt godkänd av ledande tillverkare
  • Enorma kostnadsbesparingar
  • Förebyggande åtgärder som håller dina kunder mobila på lång sikt
  • Bevisat över en miljon gånger
DPF problems

Symptom och problem

En ökande belastning av partikelfiltret utan regelbunden regenerering leder till blockering av komponenten. Konsekvenserna är:

  • Minskad motoreffekt
  • Ökad bränsleförbrukning
  • Försämrad gasrespons
DPF cleaning aplication

Tillämpning och effekt

Istället för att byta ut det rengörs partikelfiltret när det installeras:

  • Rengöringsvätskan löser upp avlagringar på komponenten och
  • neutraliseringslösningen säkerställer fullständigt avlägsnande av partiklar som inte transporteras bort.
Result of DPF cleaning

Resultat av DPF-rengöring

Användning av rengöringsvätska och sköljlösning möjliggör

  • en efterföljande regenerering i vilken sotavlagringarna bränns till CO2.
  • Det finns ingen ytterligare börda för miljön.
  • Partikelfiltret fungerar igen efter rengöring.
TUNAP Cup Spray Gun with hose and probe together with two bottles of cleaning liquid

Rengöringsvätska och spollösning för dieselpartikelfilter

Rengöringsvätska och spolningslösning för dieselpartikelfilter

microflex® 931 och 932

Rengöringssetet för dieselpartikelfilter (DPF) består av en icke brännbar och metallfri rengöringsvätska och en sköljlösning. Det icke-brandfarliga och metallfria rengöringsmedlet löser upp partiklar som kol- och askavlagringar i dieselpartikelfilter (DPF). I kombination med den neutrala reningslösningen säkerställer avgastrycket smidigt avlägsnande av sot- och askpartiklar från avgassystemet eller från partikelfiltret.

  • Rengöring utan att ta isär partikelfiltret
  • Icke brandfarligt
  • Neutral stoft- och metallfri formel
  • Avdunstning utan rester
  • Materialkompatibilitet
Particle filter Pressure cup gun for cleaning particle filters.

Tryckkoppspistol för rengöring av partikelfilter.

Tryckkoppspistol för rengöring av partikelfilter

För optimal användning av dieselpartikelfiltrengöraren har vi utvecklat en speciell tryckkoppspistol med en HD-PE tryckkopp.

Det finns fyra olika sonder att välja mellan för de olika komponentformerna och de olika åtkomstalternativen till partikelfiltret.

Våra topprodukter för rengöring av partikelfilter:

Innovativ partikelfilterrengöring från TUNAP

Du kan jämföra de olika procedurerna:

  • Utbyte eller köp av ett nytt partikelfilter,
  • avlägsnande av partikelfiltret med frakt för rengöring och
  • den patenterade rengöringen av TUNAP-partikelfiltret vid installation.
New parts

Nya delar


Process:
 Beställa nya delar
 Vänta på leverans
 Avlägsna filter
 Installera nytt filter
 Hyr-/lånebil

Tid
 Flera dagar

Resultat:
 Bytte ut ett filter som kunde ha blivit rengjort

TUNAP

TUNAP


Process:
Certifierad rengöringsteknologi
DPF-rengöring utan demontering

Tid:
~ 2 timmar

Resultat:
Bevisat av VERT
Bevisat av TÜV
Över 1.000.000 rengjorda dieselpartikelfilter

Standard

Standard


Process:
Avlägsna smutsigt filter
Skicka till ett rengöringsföretag
Rengör det avlägsnade filtret
Skicka tillbaka filtret
Montera filtret igen

Tid:
Ofta flera dagar

Resultat:
Ökade tidsutgifter på grund av borttagning
Ytterligare kostnader

Video: Rengöring av dieselpartikelfilter (DPF)

Jämförelse: rengöring av dieselpartikelfilter (DPF)

Före

Den indikatorlampan tänds, fordonet har inte mer ström och en extremt hög bränsleförbrukning. Dieselpartikelfiltret har endast en begränsad kapacitet att lagra partiklar. Från en viss mängd sot måste sotpartiklarna förbrännas i en regenereringsprocess till CO2 och aska. Olika orsaker kan göra att regenereringsprocessen inte startar och följaktligen blir DPF igensatt med sotpartiklar.

Rengöring

Ta bort trycksensorn eller koppla bort filtret från avgasröret och sätt in sprutproben i öppningen med sprutriktningen mot partikelfiltret. Spola partikelfiltret efter rengöring med spolningskoncentratet. Sätt tillbaka trycksensorn eller montera filtret på avgasröret och låt motorn arbeta med varierande hastigheter i ca. 15 minuter. I slutet utför du en testkörning på minst 30 minuter och starta filterregenerering manuellt med testaren, om det behövs.

Efter

TUNAP är den första tillverkaren som utvecklat ett patenterat rengöringssystem för partikelfilter med tilltäppta partikelfilter som kan rengöras i installerat skick, snabbt, enkelt och betydligt mer ekonomiskt än att ersätta dem.

TUNAP

Satisfied Customers
Nöjda kunder
Den exakta besparingen beror på partikelfiltret som är installerat. Nya partikelfilter kostar cirka 10000 kr till 30000 kr och i många fall mycket mer. TUNAP rengöring av partikelfilter kostar mellan 3000 och 4500 kr, beroende på fordon och servicestation. I många fall kan du spara 10000 kr.
No expensive removal
Ingen dyr demontering
Rengöring av partikelfilter sker via temperaturgivarens inlopp. Det blockerade partikelfiltret sköljs rent med den speciella sonden. Sotavlagringar i partikelfiltret avlägsnas noggrant utan att filtret demonteras.
> 1 million cleanings
Över en miljon rengöringar
Med innovationer och pålitliga produkter från vår FoU och produktion och med vår omfattande internationella direktförsäljningsorganisation är TUNAP en framgångsrik och oumbärlig partner i flera branscher. Mer än 30000 kunder använder TUNAP-produkter och -system.
Proven savety (TÜV)
Bevisad säkerthet (TÜV)
De kemikalier som används vid rengöring av TUNAP-partikelfilter påverkar inte komponenterna i avgassystemet. Detta har testats och bekräftats av den tyska tekniska inspektionsmyndigheten TÜV Thüringen. Om produkten används som avsedd kan partikelfiltret inte drabbas av mekaniska skador, eftersom systemet arbetar med ett tryck på cirka 2 bar. Komponenterna i SCR- och NSC-katalysatorer (huvudsakligen installerade i EURO 6-fordon) påverkas inte heller negativt.
Patented Technology
Patenterad teknologi
TUNAP inspirerar med innovativ utveckling och systemlösningar inom kemi. Som den tekniska marknadsledaren i avsnittet erbjuder TUNAP utveckling, produktion och försäljning från en källa.
Prevention
Förebyggande
micrologic® PREMIUM 184 är en aktiv ingrediens för partikelfiltersystem för att sänka sotens förbränningstemperatur i partikelfiltret. Den förlänger regenereringsintervallen även under ogynnsamma körförhållanden och är lämplig för alla dieselmotorer med standard eller eftermonterat dieselpartikelfilter (förutom fordon med eget tillsatssystem).
Proven Efficacy (VERT)
Bekämpar föroreningar
Den innovativa XFoam-tekniken i microflex® 926 avlägsnar envis smuts i insugnings- och avgassystemet extremt snabbt. Vid regelbunden användning skyddar microflex® 984 injektorer mot bränslerelaterade avlagringar. microflex® 989 frigör injektorer från bränslerelaterade avlagringar såsom koksning och harts.
Proven Efficacy (VERT)
Bevisad effektivitet
VERT® Association (Verification of Emission Reduction Technologies) är en organisation som ägnar sig åt identifiering och marknadsföring av bästa tillgängliga teknik för utsläppskontroll. Medlemmarna i VERT® Association inkluderar internationella motortillverkare och tillverkare av partikelfilter och SCR-system.

Frågor och svar om partikelfilterrengöring

Varför blockeras partikelfilter?

Det finns olika orsaker till blockerade partikelfilter. De vanligaste är:

  • Sotiga / smutsiga injektorer
  • Smutsigt EGR-system
  • Fluktuerande bränslekvalitet
  • Ogynnsam körprofil: Fordonet körs inte på långa resor med resultatet att filtret inte regenereras

Vilka rengöringsmetoder för partikelfilter finns tillgängliga?

  • Rengöring av partikelfiltret medan det förblir på plats (TUNAP dieselpartikelfilter Rengöring)
  • Ta bort partikelfiltret för att rengöra det

Hur länge förblir partikelfiltret rent?

Partikelfilter som rengörs med TUNAP-systemet är jämförbara med nya partikelfilter. För att säkerställa att partikelfiltret fungerar under lång tid måste du hitta och eliminera orsakerna till blockeringen, annars kan filtret täppas igen.

Kan TUNAP partikelfilterrengöringsvätska brinna?

TUNAP rengöringsvätska för partikelfilter är inte brandfarligt.

Vem kontrollerar effektiviteten av rengöring av TUNAP-dieselpartikelfilter?

VERT®-föreningen verifierar och rekommenderar effektiviteten i rengöringsprocessen för TUNAP-partikelfilter.

När måste jag byta ut partikelfiltret?

I allmänhet behöver partikelfilter endast bytas ut om komponenterna faktiskt är defekta. När filter är blockerade eller sotiga är det tillräckligt att rengöra filtret.

Vad har partikelfiltrengöring att göra med SCR- och NSC-katalysatorer?

I grund och botten har SCR- och NSC-katalysatorer inget att göra med rengöring av partikelfilter. Dessa komponenter installeras i nyare fordon (främst EURO 6) för att minska utsläppen av kväveoxid (NOx). När partikelfiltret rengörs kommer de bara i kontakt med TUNAP-rengöringsvätskan när det töms ut.

Hur kan jag förhindra förnyad blockering av partikelfiltret?

För att förhindra förnyad blockering av partikelfiltret måste du eliminera orsakerna till blockeringen:

  • microflex 989 Injector Direct Cleaner: frigör injektorer av bränslerelaterat sediment, såsom avlagringar av kol eller harts.
  • microflex 925/926 EGR System Cleaner: Den innovativa XFoam-tekniken löser envis förorening i fordonsintag och avgassystem.
  • Bränslets kvalitet varierar från garage till garage. Regelbunden tillsats av microflex 984 Injector Direct Protection kan förhindra kontaminering i injektorerna.
  • Kör längre sträckor (helst på motorvägar) med mer belastning på motorn. Regelbunden användning av micrologic 184 Partikelfiltersystemingrediens kan också förhindra blockerade partikelfilter, även med ogynnsamma körprofiler.

Är TUNAP partikelfiltrengöring miljövänlig?

Under rengöring av TUNAP-partikelfilter löses sotavsättningarna i partikelfiltret och bränns sedan för att bilda CO2 under normal regenerering av filtret. Det finns inga ytterligare effekter på miljön. Vi förhindrar också miljöskador som uppstår vid tillverkning av ett nytt partikelfilter. Till exempel är råvaruextraktion och energiförbrukning enorm under tillverkning av en ny del.