Ett överbelastat partikelfilter är dyrt.
Dieselpartikelfiltret (DPF), även känt som sotpartikelfilter eller helt enkelt partikelfilter, har till uppgift att filtrera hälsofarliga partiklar ur avgassystemet. Dessutom brinner partikelfiltret sotet som har samlats på filterfickorna. Denna sotavbränning beror på respektive driftsförhållanden, de olika körcyklerna och biltillverkarens individuella motorkoncept. För att uppfylla utsläppsnormerna används dieselpartikelfiltret (DPF) - som namnet antyder - på fordon med en dieselmotor.
Det kostnadseffektiva alternativet till att byta ut partikelfiltret
Om partikelfiltret är igensatt med partiklar kan det dock snabbt bli mycket dyrt: Kunder måste gräva djupt i fickorna för att byta ut ett dieselpartikelfilter .. Ett nytt dieselpartikelfilter (DPF) kostar mellan 1 000 och 6 000 euro. Dessutom måste ett längre verkstadsbesök av bilen och ett avgiftsbelagt ersättningsfordon planeras. Däremot är rengöring av partikelfiltret med TUNAP-lösningen ett extremt kostnadseffektivt och billigt alternativ.
TUNAP-lösningen: Rengör istället för att byta ut
- Ger nöjda kunder
- DPF är snabbt tillbaka på jobbet
- DPF-rengöring kräver inte dyr demontering
- Vår lösning är tekniskt godkänd av ledande tillverkare
- Enorma kostnadsbesparingar
- Förebyggande åtgärder som håller dina kunder mobila på lång sikt
- Bevisat över en miljon gånger
Symptom och problem
En ökande belastning av partikelfiltret utan regelbunden regenerering leder till blockering av komponenten. Konsekvenserna är:
- Minskad motoreffekt
- Ökad bränsleförbrukning
- Försämrad gasrespons
Tillämpning och effekt
Istället för att byta ut det rengörs partikelfiltret när det installeras:
- Rengöringsvätskan löser upp avlagringar på komponenten och
- neutraliseringslösningen säkerställer fullständigt avlägsnande av partiklar som inte transporteras bort.
Resultat av DPF-rengöring
Användning av rengöringsvätska och sköljlösning möjliggör
- en efterföljande regenerering i vilken sotavlagringarna bränns till CO2.
- Det finns ingen ytterligare börda för miljön.
- Partikelfiltret fungerar igen efter rengöring.
Rengöringsvätska och spollösning för dieselpartikelfilter
Rengöringsvätska och spolningslösning för dieselpartikelfilter
microflex® 931 och 932
Rengöringssetet för dieselpartikelfilter (DPF) består av en icke brännbar och metallfri rengöringsvätska och en sköljlösning. Det icke-brandfarliga och metallfria rengöringsmedlet löser upp partiklar som kol- och askavlagringar i dieselpartikelfilter (DPF). I kombination med den neutrala reningslösningen säkerställer avgastrycket smidigt avlägsnande av sot- och askpartiklar från avgassystemet eller från partikelfiltret.
- Rengöring utan att ta isär partikelfiltret
- Icke brandfarligt
- Neutral stoft- och metallfri formel
- Avdunstning utan rester
- Materialkompatibilitet
Tryckkoppspistol för rengöring av partikelfilter.
Tryckkoppspistol för rengöring av partikelfilter
För optimal användning av dieselpartikelfiltrengöraren har vi utvecklat en speciell tryckkoppspistol med en HD-PE tryckkopp.
Det finns fyra olika sonder att välja mellan för de olika komponentformerna och de olika åtkomstalternativen till partikelfiltret.
Våra topprodukter för rengöring av partikelfilter:
Innovativ partikelfilterrengöring från TUNAP
Du kan jämföra de olika procedurerna:
- Utbyte eller köp av ett nytt partikelfilter,
- avlägsnande av partikelfiltret med frakt för rengöring och
- den patenterade rengöringen av TUNAP-partikelfiltret vid installation.
Video: Rengöring av dieselpartikelfilter (DPF)
Jämförelse: rengöring av dieselpartikelfilter (DPF)
TUNAP
Frågor och svar om partikelfilterrengöring
Varför blockeras partikelfilter?
Det finns olika orsaker till blockerade partikelfilter. De vanligaste är:
- Sotiga / smutsiga injektorer
- Smutsigt EGR-system
- Fluktuerande bränslekvalitet
- Ogynnsam körprofil: Fordonet körs inte på långa resor med resultatet att filtret inte regenereras
Vilka rengöringsmetoder för partikelfilter finns tillgängliga?
- Rengöring av partikelfiltret medan det förblir på plats (TUNAP dieselpartikelfilter Rengöring)
- Ta bort partikelfiltret för att rengöra det
Hur länge förblir partikelfiltret rent?
Partikelfilter som rengörs med TUNAP-systemet är jämförbara med nya partikelfilter. För att säkerställa att partikelfiltret fungerar under lång tid måste du hitta och eliminera orsakerna till blockeringen, annars kan filtret täppas igen.
Kan TUNAP partikelfilterrengöringsvätska brinna?
TUNAP rengöringsvätska för partikelfilter är inte brandfarligt.
Vem kontrollerar effektiviteten av rengöring av TUNAP-dieselpartikelfilter?
VERT®-föreningen verifierar och rekommenderar effektiviteten i rengöringsprocessen för TUNAP-partikelfilter.
När måste jag byta ut partikelfiltret?
I allmänhet behöver partikelfilter endast bytas ut om komponenterna faktiskt är defekta. När filter är blockerade eller sotiga är det tillräckligt att rengöra filtret.
Vad har partikelfiltrengöring att göra med SCR- och NSC-katalysatorer?
I grund och botten har SCR- och NSC-katalysatorer inget att göra med rengöring av partikelfilter. Dessa komponenter installeras i nyare fordon (främst EURO 6) för att minska utsläppen av kväveoxid (NOx). När partikelfiltret rengörs kommer de bara i kontakt med TUNAP-rengöringsvätskan när det töms ut.
Hur kan jag förhindra förnyad blockering av partikelfiltret?
För att förhindra förnyad blockering av partikelfiltret måste du eliminera orsakerna till blockeringen:
- microflex 989 Injector Direct Cleaner: frigör injektorer av bränslerelaterat sediment, såsom avlagringar av kol eller harts.
- microflex 925/926 EGR System Cleaner: Den innovativa XFoam-tekniken löser envis förorening i fordonsintag och avgassystem.
- Bränslets kvalitet varierar från garage till garage. Regelbunden tillsats av microflex 984 Injector Direct Protection kan förhindra kontaminering i injektorerna.
- Kör längre sträckor (helst på motorvägar) med mer belastning på motorn. Regelbunden användning av micrologic 184 Partikelfiltersystemingrediens kan också förhindra blockerade partikelfilter, även med ogynnsamma körprofiler.
Är TUNAP partikelfiltrengöring miljövänlig?
Under rengöring av TUNAP-partikelfilter löses sotavsättningarna i partikelfiltret och bränns sedan för att bilda CO2 under normal regenerering av filtret. Det finns inga ytterligare effekter på miljön. Vi förhindrar också miljöskador som uppstår vid tillverkning av ett nytt partikelfilter. Till exempel är råvaruextraktion och energiförbrukning enorm under tillverkning av en ny del.